Malta 2016

I början på det senare halvåret av 2016 åkte jag, Linn, Embla och Felicia till Malta. Ett udda resmål kanske ni tänker men även bäckarna små måste ju upplevas. Allt började med att vi såg en video på facebook och från den stunden skulle vi bara till Malta! Solbrillor, badkläder, solkräm och sommarvänliga kläder packades ner, men detta blir inte riktigt en sådan där resa som vi har tänkt oss. Ni kommer nog att märka under mina rese-sammanfattningars gång att det här med sol -och bad semestrar inte riktigt är någonting för mig. Otur är ordet. Sammanlagt har jag varit på 3 resor med just det syftet, med Malta som första, och alla tre gångerna har jag bildligt talat kommit hem blekare än vad jag var när jag först åkte. Japp, så kan det vara.

Corinthia Hotel St George's Bay
Vi bodde i Saint Julian-området på ett Corinthia hotell som var rena rama centrumet bara där. Vi omringades av cirkus 8 restauranger, 3 barer och 6 pooler. Hotellområdet var enormt, alternativen många och de flesta måltiderna åt vi därför på hotellet samtidigt som vi gick loss på deras happy hour.

Blue Grotto
Vi hoppade på en turisttypisk hop-on hop-off buss som vi tyckte var det smidigaste transportsättet att komma till vår destination - Blue Grotto. Vi läste om denna sevärdhet och tänkte att vi bara måste dit. Kort sagt är detta ett utav dem mest kända grottkomplex i Malta som består nio grottor vars steniga sidor skiftar mellan grön, lila och orange beroende på deras mineralinnehåll. Runtom grottorna hittar man bland det mest fina och klarblåa vattnet man kan tänka sig. Vi kom till hamnen där båtarna stod, men på grund av de stora vågorna och risken för oväder var alla turer inställda för dagen. Jättetråkigt tänkte vi eftersom att vi verkligen hade sett fram emot detta, men vi försökte snabbt att röra oss vidare för att hinna med andra aktiviteter istället. Då strular det plötsligt med bussarna och vi tillsammans med några hundra andra arga turister blir strandsatta på ön i 1-2 timmar i väntan på nya bussar.

Gozo / Comino
& Blue Lagoon
Den tredje dagen bokar vi en all inclusive-båtresa via vårt hotell för att åka ut till systeröarna Gozo och Comino. Båtresan blev ju då inte heller alls som vi trodde. All inclusive där på var inte riktigt som benämningen själv innebär, båtturen som vi trodde tog max 30 minuter slutade med en tid på det tredubbla med en Embla som satt åksjuk i toaletten hela turen ut, för många människor på den lilla ytan att det rådde platsbrist och vi hamnade i tjafs med ett annat tjejgäng som var experter på att sno andras platser, vi blev totallurade och fick inte ens stiga på och utforska den ena ön Gozo och så med lite grädde på moset, åt det andra hållet det vill säga, så var hemresan rentav blåsigt och svinkallt.

MEN, lite sol fick vi ändå trots de stora molnen och vi fick också besöka Blue Lagoon som ligger på ön Comino. Det var just denna plats som vi hade förundrat sett på den ovannämnda facebook-videon. Vattnet var klarblått, fiskarna simmade runt glatt och hela platsen var så magnifikt vackert. Vi snorklade runt där i timmar tills våra fingrar var som russin med vår GoPro-kamera som vi hade fått låna med oss. Ja, den gräsliga båtresan var definitivt värt det besöket. Vid slutet av denna dagen så var vi definitivt värda lite italienskt och en drink eller två.

Mdina
Den tysta medeltida staden levde verkligen upp till sitt namn. Vi strosade runt där beundrande samtidigt som Game of Thrones fanset i mig var i extas. Flera scener i serien har filmats runtom i Malta och en utav de platserna var just här i Mdina. Det var väldigt stillsamt, kanske lite för stillsamt, så jag passade på att skrämma upp tjejerna lite här och var. Lite action måste man ju ha i vardagen.

Valletta
Huvudstaden i Malta är en levande stad samt öarnas administrativa och kommersiella hjärta. Staden består av mycket backar upp och ner samtidigt som det ibland var svårt att ta sig fram då ordentliga gångtrottoarer saknades. Atmosfären var livlig och vi spenderade en heldag i staden. Mot eftermidagen skulle vi försöka ta oss till ett shoppingcentrum men träffar då på herr regn. Till en början regnade det lite lätt och vi fyra träskallar envisas med att: "ärsch, vi hinner fram". Det slutade med att vi blev helt dyngsura, ni vet så pass att en fisk hade kunnat simma i ena skon, och vi avbröt expeditionen och tog bussen tillbaka till hotellet istället för att bubbelbada oss varma.

Sista kvällen i ära lyxade vi till det med lite feststämning, drinkar och 2-rätters på toppmysiga hotellrestaurangen Caviar&Bull. Trots en turbulent resa var vi glada att vi fyra hade lyckats få ihop en resa tillsammans och kanske firade vi lite att vi äntligen fick åka hem snart.

Malta som land är väldigt beigt(färgen beige) - gatorna, husen, hela ön faktiskt med avsaknad av växtlighet och natur. Atmosfären var lugn med kanske en, enligt mig, relativ outvecklad turismstrategi. Men ön har all potential och nödvändiga resurser för att växa i framtiden. Solsäkert klimat var ingenting som vi fick uppleva men det var en upplevelse i sig det med fyllt med skratt. Malta har mycket historia bakom sig med fina solstränder och eleganta backar där du kan äta och dricka gott. Ge det ett försök!