Tjeckien, Prag 2015

 
I december 2015 landade vi i Prag, Tjeckiens huvudstad. Denna resa var en kombinerad studentgåva -och födelsedagspresent som jag fick av min storasyster. Resan var min första som jag åkte ''själv'' på utan föräldrarna, och det var också denna resa som fick min fascination av andra kulturer att börja växa. Här fick vi uppleva galna taxichaufförer som kör bra mycket över hastighetsbegränsningar, billigt allting då deras valuta ligger under den svenska kronan samt enorma språkbarriärer. Många sevärdheter besöktes där staden var dränkt i julpynt. För min syster var detta besök nummer två i Prag så man kan ju lugnt säga att jag var väldigt mycket mer exalterad än henne. 
 
 
KARLSBRON
Ett nationellt minnesmärke och ett utav stadens mest populära turiststråk. Den gotiska bron som korsar Moldaufloden kryllar av gatuförsäljare och porträttmålare. Längs kanterna, på vardera sidan hittar man även över ett 10-tal helgonstatyer som sägs vaka över staden. 
 
 
OLD TIMES SQUARE 
Beläget på Gamla stans kullerstenar hittar man stadens mittpunkt, även kallat för The Old Times Square. Torget ockuperades av en stor julmarknad med julpynt och julgranar lite här och var. Längs torget hittar man även ett utav världens äldsta och fungerande astronomiska klocka vid det gamla rådhuset. Uret var fantastiskt vackert med en rejäl utsmyckning där varje pekare och symbol hade en betydelse. Bland annat visade den visa lokal tid, gammal tjeckisk tid och solens tid från uppgång till nedgång. De 12 apostlar presenteras samtidigt som 10 olika figurer tittar fram vid varsin timme som speglar en viss betydelse. 
 
 
PALLADIUM
Prags största shoppingcentrum består av 5 våningar med över 200 butiker och restauranger. Vi besökte Palladium dagligen, ibland även flera gånger, då de mirakulöst hade ett litet stånd som sålde bubble tea. Som tur var så bodde vi bara några hundra meter ifrån shoppingcentret. Ni som känner mig vet att jag konstant tjatar om denna dryck. Har du inte testat det så gör det vid snabbast möjligast tillfälle! 
 
 
CLOUD 9 SKYBAR & LOUNGE
Sista kvällen rörde vi oss mot Hilton Hotell för att ta några drinkar och plockmat uppe på deras skybar. Vi skålade in min 19-åriga födelsedag och firade för en lyckad weekend i vackra Prag. 
 


















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback