Spanien, Barcelona 2016

 
Vid sommaren 2016 hade jag jobbat ett helt år på mitt första jobb som jag fick strax efter studenten, och som jag idag än är kvar på. Efter ett års flitigt jobbande hade jag då lyckats tjäna mina egna pengar samt sparat mig fram till ett redigt sparkonto. Detta både firade och unnade jag mig med genom att bjuda med mamma och pappa, mina två största idoler i livet, till soliga Barcelona. 
 
 
ARC DE TRIOMF
Första kvällen ville vi ta det väldigt lugnt. Med en restaurangsrekommendation från hotellet begav vi oss ut på en liten promenad där vi av ren slump hittade Arc De Triomf på vägen. Monumentet hittar man i närheten av Parque de la Ciutadella och byggdes för Världsutställningen år 1888 som en symbol och éntre för att välkomna alla världens olika besökare. Vi gick vidare till vår destination och kom till en liten men väldigt fullsatt restaurang där folk köade för att vänta på lediga bord. Som tur var hade hotellet fixat en bordsreservation till oss och vi slapp ståhejet utanför. Väl inne fick vi prova på tapas som var mums mums mums. En perfekt första kväll på vår familjesemester! 
 
 
LA SAGRADA FAMILIA
Vi laddade på energin morgonen därpå med en ordentlig hotellfrukost och begav oss ut i värmen för att utforska Barcelona. Bara några minuter bort från hotellet möttes vi utav den enorma kyrkan La Sagrada Familia som är Barcelonas mest kända landmärke. Antoni Gaudi tog över bygget år 1883, ett år efter att projektet hade påbörjats, och än är det inte klart. Kyrkan som har 8 torn med fantastiska detaljer beräknas vara klart under sent 2020-talet och står med på UNESCO:s världsarvlista.
 
 
PASSEIG DE GRÀCIA &
LA PEDRERA(CASA MILA)
Så småningom hamnade vi på Passeig de Gracia i stadsdelen Eixample som är kortsagt Barcelonas shoppinggata. Längs med denna väg hittar man även flera populära sevärdheter. Återigen ska vi nämna Antoni Gaudi då det är han som står bakom de flesta verken. Ovanför, den bilden på balkongerna, ser ni ett utav hans projekt La Pedrera som också kan kallas för Casa Mila. Även denna har en plats på UNESCO:s världsarvlista.
 
 
LA RAMBLA &
LA BOQUERIA 
Den 1.2 km långa promenadstråket i Barcelona som alla måste besöka minst en gång kallas för La Rambla och myllrar av turister, gatukonstnärer, souvenirstånd, uteserveringar och försäljare. Det är en sanna upplevelse att strosa runt här. Under denna promenadfärd kommer man även att hitta La Boqueria som är en stor och känd Saluhall med allt vad man kan tänka sig. Vi var inte så modiga och höll oss till frukter och goda juicer. Säkra kort det vill säga. 
 
 
FONT MÀGICA
En 3-rätters middag och en fin utsikt på Grand Hotel Barcelonas takterass fick vi njuta av innan vi begav oss till Montjuic för att beskåda den Magiska Fontänshowen. Showen skildrar en berättelse i skiftande färg, ljus och strålar, synkroniserat med musik. Färgsprakande och spektakulär var den verkligen. 
 
På kvällen efter fontänshowen såg vi ett gäng killar som höll en streetshow med dans på vägen hem. Vi stannade till som resterande publik och förundrades över underhållningen. Plötsligt känner jag att någonting rör väskan, med väldigt små, naturliga och graciösa rörelser. Det hade likväl kunnat vara någon som bara stötte emot i förbifarten eftersom att det var så mycket folk runtomkring. Magkänslan säger åt mig att kolla bak, vilket jag gör och ser då den här killen som drar bort handen från min väska. Han blir alldeles kall och som börjar leka chockad och icke engelsktalande. Ursch. Akta er för ficktjuvar! Var speciellt extra försiktig vid de platser där folkmassor tenderar att samlas.
 
 
PLAYA DE LA BARCELONETA 
Självklart hann vi även med att sola och bada. Vi hade jättefint väder hela resan ut så sista dagen tog vi oss till stranden som är en kort promenad från La Rambla. Vi bara tog det lugnt och tog vara på de sista solstrålarna efter flera dagar av konstant gående. Sedan beställde vi in semesterns sista skaldjursmiddag och åkte till flygplatsen för hemfärd.
 
Mycket paella, sangria, skaldjur och Gaudi har vi fått uppleva. Pappa fick även lära sig att han hade en framkamera på sin telefon vilket resulterade i ett gäng Spanien-selfies för hans del. Kan det bli så mycket bättre? Adios Barcelona!


















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback