Italien, Rom/Vatikanstaten 2016

Sommaren 2016 bestämde jag och bästa Anna för att åka utomlands tillsammans. Att vi skulle åka till Italien var ett snabbt och givet beslut, men vart i landet visste vi inte riktigt. Efter några om och men så bestämde vi oss för att åka till Rom. Här börjar vimsiga Johanna att kika fram. Lite trubbel dök upp på vägen men det som gick väldigt snett var att jag råkade boka hotell med fel datum som då var icke avbokningsbart. En läxa lärd för livet, vågar alltså numera inte boka någonting såvida jag har läst uppgifterna högt ut till någon eller låtit andra dubbelkolla dem åt mig. Annars? Trevliga människor och fin arkitektur kan nog få summera Rom. Det första vi gjorde var att dricksa taxichauffören som körde oss från flygplatsen till hotellet väldigt generöst. Han gjorde inte så mycket faktiskt, satt mest i framsätet och var tyst och log. Men han var ju jättegullig, tyckte två väldigt naiva och reseglada tjejer. Nåväl.

FONTANA DI TREVI
Första kvällen strosade vi efter folkströmmet i solnedgången för att sedan anlända till Fontana di Trevi. Fontänen som är beläget i centrala Rom agerar som en stor samlingsplats för turister. Räkna dock med en hel del trängsel då alla står i kö för att ta bilder - kruxet är dock att det egentligen inte finns något kösystem. På denna plats fick vi bland annat bevittna ett frieri och så kastade vi ett varsitt mynt och gav en önskan. Okej, faktiskt så fuskade vi lite och kastade i två mynt vardera. Legenden säger att man åter kommer att få besöka Rom vid ett myntkast. Detta kanske stämmer halvt då vi faktiskt senare ska komma att besöka Italien igen, dock till andra städer. Var god och invänta Italien del II för mer information.

COLOSSEUM
Denna sevärdhet kallad för Dödens Arena var slutmålet för många gladiatorer under antikens romarrike. Denna storslagna arena blev skådespelet för underhållning för både rika som fattiga. Förutom de berömda gladiatorspelen samlades befolkningen även här för att skåda bland annat djurfäktningar, avrättningar och teater.

FORUM ROMANUM &
VIKTOR-EMANUEL MONUMENTET
På dagens andra rundvandring passerade vi först och främst två sevärdheter. Den ena var Forum Romanum, ett nu sönderfallande monument agerade då som maktens centrum. Härifrån stryrde man antika Rom med järnhand. Detta var även den offentliga platsen för politiska och- handelsrelaterade möten samt religiösa ceremonier. Viktor-Emanuel monumentet blev stopp nummer 2. Kort och koncist är detta bygge relativt nytt och det är sagt att detta monument byggdes för att representera folkets frihet och för att hylla Roms storhet och dess enande.

PANTHEON
Det antika templet gjord på betong användes som samlingsplats för de som vilka dyrka alla gudar. Pantheon är känt för sin unika och välbevarande arkitektur. Det man blir riktigt förvånad över när man kliver in i byggnaden är den gigantiska kupolen i taket med det stora hålet i toppen. Detta hål är 9 meter stort och agerar som det enda ljusinsläppet i Pantheon.

PIAZZA NAVONA &
TRASTEVERE
De kommande dagarna spenderade vi tiden på torget Piazza Navona för att sedan bege oss över floden mot den västra stadsdelen Trastevere. Det mysiga kvarteret med smala vägar och kullerstenar hade massor med gamla byggnader, restaurangsalternativ, barer och caféer. Vi vandrade längs Trastevere och hittade flera härliga guldställen bland gränderna. När vi var där fanns det även en matmarknad längst med floden och om kvällarna var det i denna stadsdelen man skulle spendera sin tid i. Kvällsdynamiken var fantastisk!

Rom är en jättefin stad, så för er som vill åka på en weekend inom Europa kan jag varmt rekommendera Rom. Vi hade iallafall en jättebra semester där vi gick sååå mycket. Vädret var kanon trots att det vid vissa tillfällen var så varmt att man ville fly till skuggorna ett tag. Alla sevärdheter såg vi minst 2 gånger då vi ville se dem under både dagtid och kvällstid. Jag har även fått ätit dom godaste pastorna i mitt liv och gått loss på gelato och cocktails. Muuums.

VATIKANSTATEN
Sista dagen av vår resa till Rom besökte vi Vatikanen innan vi begav oss till flygplatsen för vår färd hemåt. Vatikanstaten är kortfattat sagt världens minsta stat på 44 hektar som gränsar Rom och kan promeneras igenom på mindre än 1 timme. Här i Påvens säte kan du hitta många kyrkor, muséeum och andra byggnader som innehåller flera utav världens mest berömda kulturskatter och sevärdheter. Passkontroll, säkerhetskontroll och dresscode gällde innan vi fick uppleva Vatikanstatens mäktiga anda. Klädkod ska generellt tillämpas där bland annat axlar och knän ska täckas, men faktiskt var det inte alls många som följde detta. Säkerheten är även av högsta grad så precis som på en flygplats kommer man att behöva gå igenom en egen liten säkerhetskontroll.

SANKT PETERSKYRKAN
Sankt Peterskyrkan är katolicismens huvudkyrka och var ett givet besöksmål för oss. Ett tips(!!!) är att köpa skip-the-line biljetter. Tro mig, det är så värt det. Kön var enorm och ringlade sig runt under den kanske 10 minuters långa promenaden som vi var tvugna att gå för att komma till huvudingången. Väl inne fick alla trängas för att skåda de otroliga skulpturerna, målningarna och detaljerna av världsberömda konstnärer. Självklart tog vi oss tiden för att beskåda Sixtinska kapellet också. Därefter besökte vi katakomberna som fanns längst ner under byggnaden innan vi sedan begav oss upp till kyrkans topp. För den flitige som vill träna rumpan kan man gå hela vägen upp, vilket vi då gjorde, eller så kan man ta en hiss första biten. Dock måste de 320 trappsteget bestigas oavsett.  Sammanlagt 1020 små, lutiga och trånga trappsteg fick vi iallafall kämpa oss igenom för att få tillgång till kupolen av Peterskyrkan där vi hade en fantastiskt panorama utsikt över Citta del Vaticano och Roma. Vägen var inte så lång som vi trodde, dock var gångarna mycket smala och lutade som sagt rejält. Ingenting som jag skulle vilja rekommendera för klaustrofober. Åker ni någonsin till Rom så får ni inte missa ett besök Vatikanstaten, det blir helt enkelt som två flugor i en smäll.