Frankrike, Paris 2016

 
En vecka efter att jag hade kommit hem från Barcelona åkte jag och min vapendragare Linn till Paaaaris. Solen var med oss alla dagarna och vi hade världens bästa resa i fina Paris. Hur är den franska kulturen? Går alla runt med en baguett i handen? Är fransmännen så otrevliga som det sägs? Hur ser Eiffeltornet ut på nära håll? Häng på i inlägget och få svar på dessa frågor. 
 
 
ARC DE TRIOMPHE
 Vid slutet av den stora lyxgatan Champs-Élysées står Triumpfbågen i mitten av en rondell, omringad av rejäl trafik. Detta markerade den andra triumfbågen som jag fått äran att se, efter den i Barcelona. Detta momument är en utav de mest populära sevärdheterna i Paris och har dedikerats till Frankrikes stridskrafter. Under momumentet sägs det att en okänd soldat har begravits och sammantaget är Triumfbågen ett minnesmärke för alla som har stridit för landet. 
 
 
Tanken var att vi skulle ta det lugnt första dagen och bara strosa runt i området för att känna av atmosfären. Det slutade alltså med att vi bockade av 2-3 sevärdheter. Av ren slump såg vi Eiffeltornet sticka upp bland byggnaderna och blev så ivriga att hitta tornet att vi inte insåg att vi gick flera mil bort från vårt hotell. Vid hemgång hade vi fått avverka en reeejäl promenad, fötterna värkte och vi sov som små barn. Men under dagens gång kom vi att få svar på en fråga, och det är att: ja, NÄSTAN alla som vi såg gå på gatorna bar på baguetter i händerna. Det var så roligt att se, vi skrattade så vi kiknade. 
 
 
LA TOUR EIFFEL
Dagen efter beslutade vi oss för att återvända till tornet för att utforska skönheten inifrån och uppifrån. Det 324 meter höga tornet låg beläget på Champ De Mars och är signaturbyggnaden för Paris. Vi valde att gå upp för tornet. I mitten av trappklättringen stannade vi även för att äta ett litet mellanmål och kasta mynt i en fontän följt av en önskan. Sammanlagt fick vi gå 704 trappsteg innan vi var tvunga att ta hissen den sista biten upp till toppen. Utsikten var vekligen helt otrolig, och eftersom att vi hade så tur med vädret så såg man långt och klart över hela staden. 
 
Inne i tornet finns flera kiosker, restauranger, barer, uteserveringar och souvernirbutiker. Det är mycket större än vad man faktiskt tror. Fick även en flashback i souvernirbutiken uppe på toppen då jag en som en liten knatte har varit här med mina föräldrar. Lyckades då ta sönder en sån här snöglob och sprang för livet med kläderna fulla med glitter.. hehe... 
 
 
FÄRDMEDEL I PARIS
Taxi är självklart ett bekvämt och enkelt färdmedel när man väl är utomlands. Men oavsett i vilket land vi har varit i så har vi alltid velat gå till fots. Man ser så mycket mer och man hinner stanna till och fota olika byggnader och fina scenarios. MEN!!! Det gick för guds skull inte att gå i Paris, speciellt inte eftersom att vi var helt mörbultade efter första dagen. Tro mig då när jag säger att jag och Linn är vana långpromendsproffs. Lösningen blev då att vi hyrde cyklar och åkte runt som små turister på våra silvriga racercyklar. Även fast det var SK*TSVÅRT att hitta cyklar och trots att vi blev lurade på tredubbla pengarna så var det värt det. Verkligen. 
 
 
SACRÉ-COEUR
Vi kämpade oss upp mot stadens högsta punkt och kom tillslut upp på den 130 höga Montmarte kullen för att beskåda den stora och vackra Romersk-katolska basilikan Sacré-Cœur. Basilikan är uppkallad och tillägnad Jesus heliga hjärta och väl inne råder det fotoförbud. 
 
 
NOTRE-DAME DE PARIS
När man inte vet vart man ska, vad gör man då? Jo, då kollar man folkströmmen och följer vägarna där turisterna går. På så sätt hittade vi till katedralen Notre Dame - trodde vi. I säkert 20 minuter stod vi och fotade en byggnad som vi förundrades över innan vi går vidare och ser ett hav av turister utanför vad som är den riktiga Notre Dame. Linn och Johanna i ett stort nötskal. Det var alltså bara att radera de 30+ bilderna som man hade knappat på den okände byggnaden. 
 
Vi avrundade dagen på ett populärt térum som heter Angelina på 226 Rue de Rivoli. Vi tog oss an två fantastiskt goda bakverk av ett tjugotal alternativ i en lugn och vacker atmosfär. Vi testade även på deras omtalade chokladdricka. Tjock och mäktig som en chokladsås men väldigt smältande och god. Rekommenderas! 
 
 
LOUVRE
Sista kvällen i staden besökte vi det mest besökta muséet i världen - Louvre, som är hemmet till flera hundra kända mästervärk. Klassiska som moderna. Här kan man hitta renässanskonstnären Leonardo da Vincis verk av Mona Lisa och korta Johanna kom verkligen inte fram i den trängande folkmassan. Så Linn ska få credit för sin bild ovanför. 
 
 
PÂTISSERIE  E. LADURÉE
Sista stoppet innan vi begav oss till Charles de Gaulle flygplats för hemfärd var Ladurée. Jag tog bland annat en iskaffe som var smaksatt med pistage. Jag måste då få inflika att jag är en riktig mes vad gäller kaffe men den var så god. Självklart köpte vi också med oss deras populära macarons som fick bli vår färdkost på planet tillsammans med lite filmmys.  
 
Paris är det första resmålet någonsin som jag har sagt att jag måste återvända till. Det är någonting speciellt med den staden som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Alternativen kring matkulturen var många trots att vi inte vågade ge oss på någon Foie Gras eller några sniglar, staden var så vakcer och människorna var riktigt trevliga och hjälpsamma vilket krossar de myter jag hört. Dock måste jag få säga att tjänstemännen, ex vakterna vid Eiffeltornet, kan vara lite spydiga och nonchalanta. Om allt blir som planerat så tar jag med mig familjen och reser tillbaka dit i sommar. Får ni chansen att åka till Paris så tveka absolut inte. Och ett tips är att ta en längre weekend eftersom att det finns så mycket att se. Även fast vi konstant nötade igenom med aktiviteter de dagarna vi var där så kände både jag och Linn att det fanns så mycket mer att göra. Det var långt ifrån slut. 


















Kommentarer
Postat av: Linn

Världens bästa resa <3

2018-02-26 @ 12:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback